Ako sme začali s príkrmami a recept - KRÉMOVÁ POLIEVKA z KARFIOLu ♥

MÁME DOMA MALÉHO JEDÁKA 😍
A práve preto som sa začala zaujímať o to, čo jedia zdravé deti a vytvorila som na mojom blogu novú kategóriu pre maminy. Nie som síce žiadny poradca pre výživu, ale základom bude vždy dávať dcérke maximum zeleniny a ovocia.
Ako začať s prvými príkrmami? Ako to bolo u nás? Už len to, že si prečítate napríklad môj článok znamená, že vám záleží na tom, čo dáte svojím deťom do úst. A to je základ. 


Ešte pred nedávnom som túto neistotu prežívala aj ja pri mojej prvej princeznej. Sama som hľadala takéto informácie a vtedy som si všimla, že už vzniklo pár stránok na webe, kde aj ostatné maminy sa takisto rozhliadajú po radách, či inšpirácii.

Ja ale radiť určite nebudem. Však každá mama má svoj rozum. Dôležité je sa riadiť sám sebou a svojim vlastným pocitom.

Preto, ak ste len zvedaví, ako to majú iné detičky a hľadáte inšpiráciu, prečítajte si, ako sme teda začínali my s Pauli. 

Pripravujem však pre vás aj zopár receptov, ktoré si varíme a naozaj nám chutili. Tak čítajte ďalej, na konci článku bude tentokrát recept na krémovú karfiolovú polievku :)

A ako sme teda začínali my? Zhrniem to do pár bodov:

 1. Kedy sme začali? 
V prvom rade je podľa môjho názoru rozdiel, či je dieťatko na umelom či materskom mliečku. V prípade umelého by som sa snažila zaviesť normálnu stravu čo najskôr po 4. mesiaci. 
V prípade materského mliečka odporúčajú začať po               
6. mesiaci, kedy bábätko začína prejavovať akýsi záujem o jedlo. Je rozumné si svoje dieťatko všímať a využiť to na prvé skúšanie. 
Toto bol náš prípad. Začali sme s prvou zeleninou po 7. mesiaci, ak teda neberiem v úvahu malý skrat, kedy sme v zápale stresov a "popôrodnych hormónov" kúpili malú krabicu nutráču, že však mi dieťa po kojení plače, určite je hladné! Nejak samo to odznelo vo štvrtom mesiaci a viem, že som krabicu vyhadzovala takmer plnú.  Doteraz neviem prečo plakala, ale hlad nebol, keďže priberala pekne a vždy mala krásne bábätkovske pampúšiky na rúčkach (takéto). 

 2. A s čím vlastne?
Ešte ako tehotná som absolvovala jeden seminár u nás v Žiline, ktorý viedla miestna pediatrička,  okrem príkrmov aj o tom, ako zvládať prvé nosenie či teploty bábätka. Bolo to naozaj zaujímavé a snáď som celý seminár ani nedýchala. Až tam som si uvedomila, ako je téma príkrmov veľmi zložitá (vtedy naozaj bola!). Dostala som na papieri zoznam zeleninky a ovocia, s ktorými mám začať a ako. Od tej doby som videla ďalších 5 zoznamov, ale tento sa mi páčil najviac. Začínal mrkvou, čo asi každý zoznam, potom cuketa, tekvica, zemiak, karfiol, ryža, zas lokálna zeleninka, základné lokálne ovocie, a nakoniec mäsko. Je to pekne rozpísané na dni a to sa mi páčilo. 

V prvý deň mrkvičky som bola celá v strese, že Pauli bude jesť niečo iné ako moje mliečko. Chcela som spraviť jednu malú mrkvičku, tú som ale málo naparila a snáď i pomixovala, takže tam boli trošku hrudky a Pauli sa už pri prvej mrkvičke zakuckávala.  A ja som mala pocit že mi snáď ide umrieť! Po troch lyžičkách to celé vyvrátila a bolo po skúšaní. Pár dní som počkala, a skúsila znovu. A od vtedy sme sa nezastavili. 

 3. Aké oleje používame?
Základom je mať vždy doma dva kvalitné oleje a maslo. No dobre mam teraz výýýýnimočne tri :)

Olej: Olivový mám doma vždy, kupujem vždy klasika v obchode. Niektoré mi prídu horké, ale tento Bio z Lidlu mi príde fajn na to opraženie pórika či cibulky.
A druhý olej väčšinou striedam - ľanový, konopný a tekvicový. S týmito druhmi sa nemusíte báť začať. Najlepšie si kúpiť vždy jeden čerstvý s kamarátkou a rozdeliť sa, aby ste ho mohli použiť vždy čerstvý a mohli ich častejšie striedať. 

Maslo: do roka som používala prepustené gheečko, teraz už aj klasické kravské. 

 4. začíname so zeleninkou na pare

Tí, čo nechcú strácať veľa času v kuchyni, ocenia prístroj na parenie zeleninky. 
Či už Suavinéx Link ako mam ja, alebo iný, je ich na trhu viac. Varím síce rada, ale aj tak ho mám aj ja :D 

Ale nemám ho len kvôli času, ale aj kvôli vynikajúcej chuti čerstvej zeleninky. Každá jedna zelenina chutí úplne inak, keď je uvarená na pare ako vo vode. Je to neskutočný rozdiel! 

A voda z naparovania?Tá sa dá vždy do varenia použiť a je plná nielen chutí, ale aj vitamínov.


Napríklad brokolicu my papáme ako snack alebo večeru, len tak samotnú, pokvapkanú olejom. Je úžasná a vôbec nestratí svoju farbu (pri robote LINK: brokolicu umyť a očistiť od stoniek, pridať vodu iba po stredný schodík, nechať po naparení 5min dôjsť v robote, brokolica je dostatočne mäkká a ako hovorím, zachová si aj svoju farbu).
A vždy naparím celú, lebo ju nakoniec vyzobkáme aj tak všetci traja!



 5. ako soliť a koreniť, či vôbec soliť a kedy?
Akonáhle som mala vyskúšané prvé základné zeleniny a ovocia bez použitia soli a začala som robiť naozaj polievky, začala som pridávať pár zrniek soli. Naozaj len cez prsty, a robím to tak doteraz. Potom u nás nasledovala rasca, sušená zeleninka (kvázi zdravšia forma podravky), muškátový oriešok, červená paprika, kurkuma. Nič iné, z môjho pohľadu, im do druhého roka netreba. Máme o pár dní rok a pol. Ale opäť, názorov je viac a každý to vidí inak, po svojom.

6. a čo cukor?
Toto je opäť o názore. Sú odporúčania, že vôbec do 3 rokov. Ja som za akýsi stred. Respektive, doma ho akože nemáme a už keď niekto Pauli bez opýtania (áno, stáva sa to, nie som tým nadšená už kvôli tomu, že napr máme reakciu na banán) ponúkne niečim sladkým, neskáčem im do úsmevov že to teda v žiadnom prípade, ale nechám ju, nech to skúsi.    Z 99% to nechce, ak sa dá sladkú časť odlomí a vráti, lebo tie chute nepozná. 
Raňajkové ovsené a špaldové kaše máme stále čisté, max škorica alebo vanilkový lusk. Do pohankovej dávam ovocie, hrušku, jabĺčko, či čučoriedky. Pšena sme sa už prejedli, máme od neho teraz pauzu. Zásadne nepoužívame instanté kaše. A dá sa to. hlavne vtedy, keď to isté raňajkujem aj ja. A to som na sladké taký trošku závislák.  Posledný týždeň pridávam do kaší hrozienka, bola som zvedavá čo na ne povie, ale Pauli opäť nesklamala a urobila ble ble,  mama zjedz :)


7. zaobstarajte si vežu!

Čo to je? 

Drevené schodíky k vašej linke. Verte, že je to neskutočne dobrá vec. 
Budete spolu v kuchyni tráviť veľa času. VEĽA :)







 8. a posledná vec...
Varím a podávam všetko čerstvé, maximum čo sa len dá a s láskou. Som v pohode, ak nám maminka, svokrička, či babička ponúkne niečo iné, však nech malý kúsok vyskúša. Neničiť si kvôli tomu vzťahy a naťahovať sa s niekym o názor. Na druhej strane, radšej byť opatrný a spýtať sa, ak chcem ponúkať ja. 

S čím ste sa stretli vy? Mali ste aj vy takéto pekné začiatky? Píšte mi, ak vás čokoľvek napadne.


 sľúbený RECEPT


KRÉMOVÁ POLIEVKA z KARFIOLu ♥


Ingrediencie


1/2 karfiolu
3 zemiaky
cibuľa
muškátový oriešok, štipka soli
olivový olej
100ml smotany (ovsená, obyčajná, ktorú preferujete)
lyžička masla na záver na zjemnenie
petrželka a pár kvapiek konopného oleja


Postup

1
Všetky suroviny očistím do jednej misy. Osolím štipkou soli, nastrúham trošku muškátového orieška a všetko spolu premiešam. 
2
keďže na obed varím väčšiu dávku (nech máme všetci rovnakú polievku), 2/3 misky nachystám do robota, naparím a mixnem na pyré. 




3
Druhú časť medzitým chvíľočku osmahnem na olivovom oleji, zalejem smotanou, potom vodou, chvíľočku povarím a pridám pyré. Nazáver dochutím maslom, petrželkou a konopným olejom.

To je všetko. Jednoduché, rýchle a zdravé. Dobrú chuť :)




Komentáre